De vertrouwenspersoon (extern)
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Bij de vertrouwenspersoon kun je terecht voor zaken over ongewenste omgangsvormen, communicatie, integriteitszaken. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal. Alles blijft vertrouwelijk tenzij het om strafbare feiten gaat. Je krijgt ondersteuning bij het zoeken naar de juiste oplossing(en) voor jouw vraagstuk. Je behoudt hier zelf je regie. Het doel van de vertrouwenspersoon is het herstel van de relatie tussen vrijwilligers/ organisatie. Zodat men elkaar weer kan begrijpen en het vertrouwen terugkeert.
Vertrouwenspersoon
Voedselbank Raalte e.o. heeft een onafhankelijke vertrouwenspersoon: Peter van Leusden. Hij is niet in dienst van de Voedselbank en is aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Je kunt met hem direct contact opnemen.
Peter van Leusden
T 06 – 51 14 05 51
E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- Gegevens
Stichting Voedselbank Raalte e.o.
De organisatie
Statutair is vastgelegd dat de stichting Voedselbank Raalte e.o. tot doel heeft het gratis verstrekken van voedsel en andere levensmiddelen aan personen en gezinnen in de gemeente Raalte, Lemelerveld en Olst/Wijhe en omgeving die niet zelfstandig in dit levensonderhoud kunnen voorzien.
De voedselbank is een vrijwilligersorganisatie. Alle activiteiten worden uitgevoerd door vrijwilligers. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers. Geen van de vrijwilligers krijgt een financiële vergoeding.
De voedselbank staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 61014133 als Stichting Voedselbanken.NL Raalte e.o., De Ware 10, 8101 JA Raaltel.
Vanuit de vestiging in Raalte aan de Parallelweg 5 worden alle goederen en diensten aangeboden aan diegenen die hiervoor in aanmerking komen, na een zorgvuldige screening.
De voedselbank is door de Belastingdienst erkend als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).
Bestuur:
Het bestuur is verantwoordelijk voor het besturen van de stichting. Het bestuur bestaat uit vijf leden:
Elke werkgroep werkt vanuit het voor de werkgroep opgesteld profiel en is zelfsturend.
Concreet betekent dit:
De werkzaamheden worden binnen de werkgroep zodanig uitgevoerd dat er een collegiaal draagvlak is.
Elke lid draagt bij aan het creëren van een positieve werksfeer en onderlinge verhoudingen.
De werkzaamheden qua structuur voorzien in een back-up en is hierin zelfregulerend.
De werkzaamheden sluiten aan bij de competentie van elke lid van de werkgroep.
De leidinggevende van de werkgroep stuurt de groep aan, in nauw overleg met de coördinator en vormt daardoor de schakel tussen de werkgroep en het bestuur.
De coördinator vrijwilligers is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de werkgroep.
Vergadercyclus:
Het bestuur komt in ieder geval 10 keer per jaar bij elkaar. De bestuursvergaderingen staan gepland voor de derde vrijdag in de maand.
Werkgebied van Voedselbank Raalte e.o.
Het werkgebied van de Voedselbank Raalte e.o. omvat de grenzen van de gemeente Raalte als mede Lemelerveld, Olst/Wijhe en is gevestigd in Raalte waar ook de uitgifte van de voedselpakketten plaatsvindt.
Jaarrekening
Het bestuur legt door middel van een jaarrekening verantwoording af over het gevoerde beleid in een kalenderjaar.
Vrijwilligers
De voedselbank werkt uitsluitend met vrijwilligers. De vrijwilligers, niet zijnde klanten van de voedselbank, zijn verdeeld over een aantal activiteitengroepen:
- Beoordelaren aanvraag
Zij weten zich gesteund door mensen met een financiële achtergrond en hebben kennis van de sociale zekerheden en adviseren het bestuur om aanvragen voor voedselhulp al dan niet toe te kennen. Mensen zijn verplicht inzage te geven in hun financiën (bankafschriften etc.). Zie ook 3. Samenwerking met andere organisaties. - Chauffeurs
Zij halen de aangeboden goederen van de lokale supermarkten, bakkers etc. op en verzorgen het transport van de goederen van het Regionale Distributiecentrum in Deventer naar Raalte. Dit laatste gebeurt in de frequentie van wekelijks op de vrijdagmorgen. Tevens regelen zij wekelijks het vervoer naar de uitgiftepunten in Olst/Wijhe. - Sorteer – logistiek en kwaliteitsbeoordeling.
Zij sorteren de aangeleverde spullen en stellen voedselpakketten samen. - Samenstelling en uitgifteploeg.
Zij delen de voedselpakketten op de vrijdagen uit. - Facilitaire ondersteuning en schoonmaak.
Zij houden zich bezig met algemeen ondersteunende werkzaamheden of het schoonmaken van de ruimtes. - Secretariaat( telefoniste) en administratie.
Zij verrichten secretariële werkzaamheden en beheren onder meer de klantadministratie van de voedselbank.
Elke groep heeft een aanspreekpunt en wordt gekenmerkt door een zelfsturend karakter. Met hem of haar worden lopende zaken afgehandeld en gesignaleerde knelpunten opgelost. Een vrijwilliger kan daarnaast een specifieke verantwoordelijkheid hebben.
- Gegevens
Huisregels
• Het is teamwerk. Dus kom op tijd en doe de afgesproken taken.
• Meld afwezigheid door overmacht tijdig aan bij de voorzitter van je groep.
• We gaan respectvol met elkaar om in taal en houding. Laat dus geen rommel achter voor anderen. Wees zuinig op de materialen en wees alert op het energieverbruik.
• Alle materialen, gereedschappen, etc., hebben een vaste plek. Na gebruik alles weer op de plaats terug zetten, dan zijn ze de volgende dag weer terug vinden.
• We gaan om met voedsel! Hygiëne is een voorwaarde voor de voedselveiligheid! Schone handen, schone vloer, schone tafels en een schoon toilet is dan een vanzelfsprekendheid.
• Koffie en thee worden verstrekt.
• U hebt getekend voor geheimhouding, het gaat om mensen in een kwetsbare situatie, houd u daar ook aan.
• Als zaken niet goed lopen, meld dat dan bij de coördinator of bestuurslid personeelszaken en maak er geen roddelcircuit van. Wij zijn allemaal gebaat bij een goed lopende organisatie.
Wij wensen iedereen hier een prettige samenwerking !!
- Gegevens
Aanmeld procedure
Om in aanmerking te komen voor een voedselpakket dient of via het telefoonnummer 06-53248999 of via de mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. contact te worden opgenomen met de Stichting Humanitas Raalte. Voor Olst en Wijhe dient een afspraak te worden gemaakt met Financien de Baas, tel.nr. 0570-547350. U wordt dan uitgenodigd voor een gesprek waarin u inzicht dient te geven in uw persoonlijke en financiële situatie. Beide instanties verstrekken de verzamelde persoonlijke en financiële gegevens vervolgens per mail naar de Voedselbank Raalte e.o.. Op basis van de door VOEDSELBANKEN.NL landelijke vastgestelde normen wordt vervolgens door de Voedselbank Raalte e.o. bepaald of u wel/niet voor een voedselpakket in aanmerking komt.
U ontvangt hierover bericht van de Voedselbank Raalte e.o.
- Gegevens
Hieronder vindt u het aanmeldformulier voor vrijwilligers. Deze kunt u online invullen en verzenden, waarna wij zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Uiteraard kunt u ook te allen tijden een mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Het kan zijn dat er voor sommige taken/functies een wachtlijst is ontstaan.
[No form id or name provided!]
- Gegevens
Sommige producten hebben wij i.v.m. de houdbaarheid voor u ingevroren.
Gebruik: Zodra u thuis komt dient u deze weer direct in te vriezen óf volgens onderstaande richtlijnen te gaan gebruiken.
ZUIVEL (MELK, VLA, KAAS, ETC.) EN TOETJES:
24 uur in de koelkast laten ontdooien. Daarna binnen 24 uur gebruiken!
GESNEDEN GROENTE:
Deze kunt u ook zelf weer direct na ontvangst invriezen.
Daarna bevroren gaan koken, bakken, stoven, enz.
VLEES:
Deze kunt u ook zelf weer direct na ontvangst invriezen.
Daarna 24 uur in de koelkast laten ontdooien en direct daarna bereiden.
BROOD, GEBAK, ETC.:
Ook zelf invriezen en 12 uur voor gebruik ontdooien.
Wij proberen zo gevarieerd mogelijk voedsel aan te bieden. Wij zijn hierbij afhankelijk van wat wij aangeboden krijgen. Elke keer kan het anders van samenstelling zijn!
Sommige producten die u ontvangt kunnen over de houdbaarheidsdatum (de THT datum) zijn. Dit wil niet zeggen dat ze dan niet meer uitgegeven mogen worden door ons en gebruikt mogen worden door u! Wel adviseren wij u deze producten zo spoedig mogelijk te consumeren.
Dit geldt met name voor koffie, thee, suiker, rijst, frisdrank, koekjes, etc. Wij houden de wettelijke regels aan die opgesteld zijn door de Voedsel- en Warenautoriteiten.
Het kan voorkomen dat u verse producten (zuivel, groente, aardappelschijfjes, etc.) krijgt die over de THT datum zijn (zie tekst hierboven). Deze producten hebben wij vóór het verstrijken van de THT datum al voor u ingevroren en kunnen volgens bovenstaande richtlijnen door u gebruikt worden. Wel is het raadzaam om deze producten zo snel mogelijk na ontvangst te consumeren.
Tip: bijna alle producten kunnen door u ingevroren worden. Zoals aardappelschijfjes, verpakte vleeswaren voor op brood, cake, melk, rookworst, kaas, vruchtensappen en vers gesneden groenten.
Neem bovenstaande richtlijnen in acht bij het verwerken van deze producten!
- Gegevens
Aandachtspunten voor het ontvangen en het ophalen van het voedselpakket:
- U kunt uw voedselpakket wekelijks ophalen op vrijdag.
- Raalte: locatie Parallelweg 5 te Raalte, dit kan zijn tussen 09.30 – 12.00 en 13.00 – 15.30 uur. Het tijdstip waarop u uw pakket kunt ophalen is u in een brief aangegeven.
- Wijhe, SPOC-park: locatie Lange Slagen te Wijhe, tussen 14:00 - 14:15 uur
- Olst, Holstohus: locatie Jan Schamhartstraat 5 te Olst, tussen 15:00 - 15:15 uur
- De eerste keer dat u uw pakket komt ophalen, dient u uw identiteitsbewijs mee te brengen.
- U ontvangt dan een pasje, dat u voortaan iedere keer mee dient te nemen, zodat u zich kunt legitimeren.
- Het aan u te verstrekken voedsel of voedselpakket is gebaseerd op uw gezinssamenstelling.
- Het te verstrekken voedsel of voedselpakket zal iedere keer variëren van samenstelling. Wij zijn geheel afhankelijk van de producten die wij ontvangen.
- U bent zelf verantwoordelijk voor het ophalen van het voedsel of voedselpakket; hiervoor dient u twee grote shoppers mee te nemen.
- Gaat u zorgvuldig om met de inhoud van het voedselpakket. Let goed op de houdbaarheidsdatum en berg de artikelen op de juiste manier op.
- Als u een keer niet kunt ophalen dient u dat twee dagen ervoor (dus uiterlijk op woensdag) per telefoon 0572-745045 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. door te geven.
- U mag altijd iemand anders vragen uw voedsel of voedselpakket op te halen, maar deze moet wel uw pasje meenemen. Dit kan alleen als u het secretariaat via het hierboven genoemde telefoonnummer c.q. e-mailadres hier van tevoren op de hoogte hebt gesteld!
- Er wordt geen voedsel of pakketten aan anderen meegegeven zonder uw pasje.
- Gegevens